Kaszói Állami Erdei Vasút

A Somogy megyei kisvasutak sorában a legfiatalabb a Belső-Somogy legnagyobb összefüggő erdőtömbjében, a kaszói erdőben működő erdei vasút, kisvasút. A teljes hosszában erdőben futó vasútvonal csodálatos tájon halad át. A változatos erdőállományok, a Baláta-tó természetvédelmi területe, a természeti környezet sokszínű élővilágával felejthetetlen élményt nyújt az itt kirándulóknak.

A Személszállítási üzletszabályzatot az linkre kattintva tekinthető meg!

Menetrend változás:

 

Kisvasút menetrend :

A kisvonat csak külön kiállással és szervezett programjainkon közlekedik.

Kisvasút jegyárak

A jegy ára 3-14 éves kor között, valamint 65 éves kor felett oda-vissza 1000,- Ft/fő, 14-65 éves kor között 2000,- Ft/fő. 3 éves kor alatt térítésmentes.

Kisvasutas kirándulás különjárattal: 

Külön kiállás: A különjáratnál csak a menetjegyeket kell kifizetni (nincs kiállási díj), de a jegyek összegének el kell érnie a minimum 30 000 Ft-ot.

A fenti árak az ÁFA-t tartalmazzák!

Szentai különjárat egyedi megállapodás alapján!

Bővebb információ a kisvasútról

Tel.: +36-82-445-818; Luka János +30/209-6224 (Elérhető munkaidőben, hétfőtől péntekig)

E-mail: udulo[at]kaszort[dot]hu

Kisvasút büfé nyitvatartása

A Kisvasút Büfé jelenleg zárva tart.

Az erdei vasút, kisvasút története

Az erdőtömb nagyon sokáig nem rendelkezett feltáró úthálózattal, ami nehezítette a faanyag állandó és biztonságos szállítását. A vasútőse a két világháború között épült, összekötötte a somogyszobi vasútállomást, valamint a kaszópuszta-bördeci erdőrészt. Előbb lóvontatással, majd a negyvenes évektől gőzmozdonnyal szállították a fát. A fakitermelés, de főként a szállítás időjárástól független elvégzését a kisvasút biztosította.

A jelenlegi vasúti vonal kiépítésének gondolata az Országos Erdészeti Főigazgatóság budapesti központjában Káldy Józseftől származott. A fővonal tervei (Szenta-Bojsza-Rinya) 1951-52-ben készültek, építése a Kaszó-Bojsza szárnyvonallal együtt folyamatosan 1952-55 között történt. Ekkor a fa keresztaljakra szerelt és homok ágyazatra helyezett vasúti vonal teljes hossza 17 km volt.

Az erdei vasút működési engedélyét 1955. június 2-án adták meg, a szállítás egy C50-es diesel mozdonnyal indult be. Két év múlva épült meg a csillagpusztai erdőtömbbe vezető 3 km-es újabb szakasz.

A személyszállítás 1961. május 17-én indult meg Szenta és Kaszópuszta között. 1963-ban még egy 1,8 km-es szakasszal meghosszabbították a fővonalat, mely így a Böhönyei Állami gazdaság magyrinyapusztai telephelyét is bekapcsolta a személy-, de főleg a teherszállításba. A szakasz az Állami Gazdaság felbomlásáig (1968) üzemelt, utána a pályarész elbontásáig (1970) már csak személyszállítás történt rajta.

Az idő múlásával a vasút jelentősége a faanyag szállításában egyre csökkent. A teherszállítást 1985-ben teljes egészében átvették a tehergépjárművek. Ennek következtében 1989-ben a fővonal Bojsza-Rinya szakaszát is felszedték.

1997-ben a KASZÓ Erdőgazdaság Zártkörűen Működő Részvénytársaság megvásárolta az 1954-ben Resicán gyártott, majd 1984-ben Szászrégenben felújított gőzmozdonyt. A Karácsony névre keresztelt gőzös 1997. december 14-én érkezett Kaszóra és a következő év április 16-án helyezték üzembe.
Jelenleg kisvasút az Állami Erdei Vasút menetrend szerint közlekedik, az állam tulajdonában lévő és a KASZÓ Zrt. által üzemeltetett saját használatú, keskeny nyomtávú vasútjához tartozik. A jelenlegi vonal hossza (Kaszó-Szenta) 8 km. A kisvasút menetideje 40 perc.

 

Hasznos linkek kisvasutakról:

Gyakran ismételt kérdések

Lehet-e masszázst / lovas kocsikázást igénybe venni a nyaralás alatt?

Igen, van üdülőnkben masszázsra / lovas kocsikázásra lehetőség; ide vonatkozó igényüket kérjük szíveskedjenek előzetesen jelezni a foglalásnál vagy érkezést megelőzően a recepción (tel: 82/445-818).

Rólunk mondták

Városy Judit - 5 csillag

2019. május 4.
Nagyon szép természeti környezetben van a szállás. Jó kirándulásokat lehet tenni a környéken gyalog, kerékpárral, kisvasúttal.